Gezondheid en voeding

Sinds een aantal jaren verdiep ik me ook in lichamelijke gezondheid. Ik geloof in de mens als een eenheid. Daarmee bedoel ik dat een gezonde geest in een gezond lichaam woont. Daarom is het van belang dat je emotioneel, mentaal en fysiek in balans bent.

Om fysiek in balans te blijven is het goed om bewust te zijn van wat je eet en drinkt. Ook beweging hoort daarbij. Vooral wandelen of fietsen zijn wat mij betreft de gezondste activiteiten, helemaal als je dit in de natuur doet. Als je een half tot heel uur per dag buiten komt met een van deze activiteiten doe je het heel goed qua beweging.

Qua eten en drinken is er veel te zeggen. Ik heb ontdekt dat er heel veel informatie over te vinden is, echter lang niet alles van wat je leest is ook gezond. Mijn voeding baseer ik zoveel mogelijk op de Weston A. Price gedachte. Deze tandarts uit het begin van de vorige eeuw bestudeerde natuurvolkeren omdat hij in zijn tandartspraktijk zag dat de kaken te klein werden voor het aantal tanden en kiezen en hij kon er niet bij dat de natuur een dergelijke weeffout zou maken.

Wil je meer weten over gezonde voeding vraag dan het gratis e- book ‘basis gezonde voeding’ aan via de website ‘Voeding is gezondheid‘.

Top 5 voor een basis gezonde voeding (bron: voedingisgezondheid)

  1. Gebruik als bakvet geen margarine of halvarine meer, maar natuurlijke, dierlijke vetten als roomboter, niervet of reuzel. Een gunstige uitzondering onder de plantaardige vetten is niet ontgeurde, extra vergine kokosolie.

  2. Eet ALTIJD meer vetten dan eiwitten. GEEN mager vlees meer en als het vlees toch weinig vet bevat, ruimschoots compenseren voor de magere eiwitten met vet (zie punt 1). De makkelijkste manier is vette stoofpotten en soepen. Als magere dierlijke eiwitten niet worden gecompenseerd door vetten, krijg je ‘rabbit starvation’, dat is bloedvergiftiging door de opbouw van ammoniak. De huidige voedingsadviezen zijn dus ronduit gevaarlijk en ziekmakend en bevorderen een staat van ONDERVOEDING.

  3. Streef ernaar zo vloeibaar mogelijke maaltijden te eten (of drinken). Denk hierbij aan: rauwe melk, rauwmelkse kefir, soepen, bouillons en stoofschotels. Maak vooral gebruik van ‘restproducten’ van de slacht, zoals: mergpijpjes, schenkels, knieën, staart en botten.

  4. Beperk je inname van koolhydraten, suiker en zetmeel. Glutenvrije granen hebben de voorkeur. Denk hierbij aan: witte (basmati)rijst, quinoa, gierst, boekweit en amarant. Vermijd tarweproducten zoveel mogelijk.

  5. Gebruik naar hartenlust Keltisch zeezout. Je hoeft niet bang te zijn voor je bloeddruk, evenmin als dat je bang moet zijn voor verzadigde vetten en cholesterol i.v.m. hart- en vaatziekten. Dit is in overeenstemming met wat onze voorouders altijd hebben gegeten en dankzij hen zijn we er nog. Als we de huidige voedselvoorschriften op blijven volgen, zullen we geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties en sterven we uit.

Ik breid de informatie voor fysieke gezondheid verder uit. Ook zal ik  informatie geven over ongezonde stoffen in veel dagelijkse gebruiksproducten. Blijf kritisch en ga ook zelf op zoek naar informatie.

Tini Worp

de world is awakening