Goedbedoelde ongevraagde adviezen

14 augustus 2012 Uit Door Tini

Wat doe jij ermee, kun je ze naast je neerleggen of zet het je juist aan het denken? Het kan je heel onzeker maken. Het kan je uit je concentratie halen. Het kan je focus vertroebelen. Iedereen vindt altijd wel iets van je.

Mensen geven anderen graag advies. Daar zit een positieve bedoeling achter, ze willen je namelijk helpen. Maar wat ze je adviseren heeft met henzelf te maken. Het zegt alles over hen in plaats van over jou.

En er wordt vergeten dat wat bij hen werkt, niet bij iedereen zo hoeft te werken. Volg je daarom altijd je eigen gevoel. Als je ergens blij van wordt, zit je op het goede spoor. Dus ga er dan lekker mee door. Als je ergens tegenop ziet, dan kost het je energie en dan ben je bezig met het verkeerde.

Eigen motivatie

Als het je energie kost, je wordt er moe van dan ben je mogelijk iets aan het doen, omdat je denkt dat een ander dat van je verlangt. Niet vanuit je eigen motivatie dus maar vanuit externe stimulans.

Bedenk eens of je dit werk alleen voor het geld doet en stel jezelf deze vraag: ‘zou ik hetzelfde doen als ik er minder of niet voor werd betaald?’. Als het antwoord ’ja’ is dan volg je je hart. Top, goed bezig! Dan zul je flow voelen en daar zit de sleutel naar succes.

Niet goed bezig

Als het antwoord ‘nee’ is of je moet er lang over nadenken dan ben je niet goed bezig. Dan kost het je energie. Je zult er op den duur zelfs ziek van worden. Het voelt als moeten. Kijk eens naar de eerste 3 letters van het woord ‘moeten’. Dat bedoel ik: daar word je erg moe van. Het wordt dan hoog tijd dat je gaat onderzoeken waar je wel blij van wordt.

Als ondernemer hebben we het voordeel dat we helemaal zelf kunnen bepalen wat we doen en ook hoe we het doen. We zijn eigen baas. Wat een ander vindt, kunnen we meenemen maar het hoeft niet. Soms is het fijn om met iemand te klankborden, om even te toetsen of je nog in het goede spoor zit.

Dan kies je er dus zelf voor en zoek je bewust iemand die even met je meedenkt. Dat helpt je verder. Als ik iets wil weten vraag ik er specifiek om. Vaak via social media of aan bevriende ondernemers. En wat die goedbedoelde adviezen betreft: neem ze voor kennisgeving aan en volg je eigen koers.

Dit artikel is op 12 augustus gepubliceerd op Nu zakelijk