Brandend maagzuur

Brandend maagzuur betekent meestal te weinig maagzuur

Spijsvertering
Om je goed te voelen is een goede spijsvertering het allerbelangrijkst.  Dit proces begint al in de mond. In de mond worden grote brokken kleiner gemaakt en het speeksel helpt daarbij. Goed kauwen is nodig om deze brokken te vermalen tot kleinere stukken. Dan gaat het na het slikken via de slokdarm naar de maag. De goede weg voor voedsel is natuurlijk die van boven naar beneden (van mond tot kont). Maar velen merken dagelijks dat het ook andersom kan gaan: dat het voedsel omhoog blijft komen of last van brandend maagzuur.

Oprisping
Er is een spier die open en dicht hoort te gaan en die de verbinding vormt tussen je slokdarm en je maag. Deze sluitspier noemt men de maagpoort of het middenrif. Deze spier sluit zich als er voldoende maagzuur aanwezig is om het binnengekomen eten te verteren. Kan de maag echter niet voldoende maagzuur produceren, dan kan op den duur de sluitspier niet meer goed sluiten. Dat is het moment dat men delen van de maaginhoud naar boven krijgt. Dit ervaart men dan als een soort van ‘zure oprispingen’ of het brandend maagzuur. Men denkt dan dat er een teveel aan maagzuur is en neemt vaak een maagzuur remmend tabletje. Dit is echter schadelijk voor het lichaam, omdat deze tabletjes het al zo weinige maagzuur in de maag neutraliseren en men het voedsel dan helemaal niet meer goed verteert.

Eiwitten
De eiwitten in ons voedsel worden in het maagzuur kleiner gemaakt omdat de darmbacteriën  ze anders niet af kunnen breken. De allergrootste eiwitmoleculen in ons voedsel zijn dierlijke eiwitten en gluten in granen. Als je te weinig maagzuur hebt, ben je dus onvoldoende in staat deze grote moleculen af te breken. Met als gevolg een verstoppende en verstikkende massa van onverteerd eiwitrijk voedsel. Dit lokt anaërobe (zuurstofarme) micro-organismes als bacteriën en schimmels, de opruimers en vuilnismannen van moeder natuur. Deze doen zich tegoed aan de half verteerde massa d.m.v. gisting en rotting. Hierdoor ontstaan gassen, die een opgeblazen gevoel geven en ervoor zorgen dat het maagzuur omhoog gestuwd wordt.

Als je dit herkent, heb je waarschijnlijk een slechte eiwitvertering. Ga na of je dit hebt na het eten van vlees, zuivel, eieren of granen. Door deze voeding te vermijden pak je niet de oorzaak aan.

Je alvleesklier produceert alleen bij voldoende maagzuur van de juiste zuurgraad het basische natriumbicarbonaat en je galblaas produceert alleen bij voldoende maagzuur van de juiste zuurgraad basische galzouten. Deze zijn bedoeld om het maagzuur enigszins te neutraliseren, omdat alleen bij de juiste zuur-basebalans de alvleesklier enzymen produceert die van belang zijn voor de vertering van specifieke voedingsmiddelen zoals pepsine (een eiwitsplitsend enzym), protease (een eiwitafbrekend enzym), lipase (een vetafbrekend enzym) en amylase (een koolhydraat afbrekend enzym). Het vermijden van eiwitrijke voeding lost dit probleem niet op, je moet je maagzuurproductie op gang zien te krijgen

Hoe kun je de maagzuur productie verhogen:

  • Train je spijsvertering door bewerkte koolhydraten te vermijden en je uitsluitend te beperken tot (in geringe mate) complexe koolhydraten, maar vooral het accent te leggen op dierlijke vetten en eiwitten van de beste kwaliteit die je maar kunt vinden. Dit vereist meer spijsverteringscapaciteit en je lichaam zal er dus meer maagzuur voor moeten aanmaken om dit mogelijk te maken. Let erop dat vetten helpen om eiwitten te verteren. Eet dus meer vet dan eiwitten. (juiste vetten zijn bijvoorbeeld onbewerkte = geurende kokosolie, roomboter, olijfolie voor koud gebruik. Geen margarines! Zie de pagina over gezonde vetten.
  • Eet meer hoogwaardig zout. Neem Keltisch zeezout dus geen gewoon keukenzout. Drink het ook als sole. De kern van alle zout is natriumchloride. Eenmaal in je lichaam wordt dit opgesplitst in natrium en chloride. De natrium gaat naar je bijnieren, de chloride naar je maagzuur. Het is de enige voedselbron van de mens van chloride, wat aangeeft hoe belangrijk zout is voor de mens! Denk ook aan zoutrijke planten als selderij, dat niet voor niets sel-derij genoemd wordt (‘sel’ is zout).
  • Wees niet bang voor zuren. Denk hierbij aan appelazijn of balsamico-azijn, maar ook zure, gefermenteerde voeding en dranken, zoals zuurkool, kombucha, volle yoghurt (als het grote melkeiwit caseïne in koeienmelk een probleem is dan kiezen voor yoghurt van geiten- of schapenmelk), brooddrank, zuurdesembrood (kies voor oude graansoorten als rogge, gerst, spelt en vermijd tarwe), zure bessen etc.
  • Vraag je af waarom je te weinig maagzuur aanmaakt. De oorzaak hiervan is: stress. We leven in een adrenalinesamenleving waarin we onder chronische druk staan: financieel, relationeel, professioneel, etc. Ieder van ons is wel eens in de rouw geweest door het verlies van een dierbare. Je krijgt dan letterlijk geen hap door je keel. Je lichaam zet dan alle zeilen bij om je uit de stress te krijgen en wil geen energie verspillen aan voedselvertering. Deze voortdurende staat van stress verzwakt onze bijnieren, waardoor we te weinig maagzuur aanmaken en een slechte eiwitvertering krijgen. Als je meer wil weten over hoe de bijnieren de voedselvertering, maar ook de bloedsuiker- en hormoonspiegel, beïnvloeden, vraag het e-book hierover aan via de contactpagina. Bestel mijn boek ‘Stress en burn-out’ om alles te leren over de oorzaken en oplossingen van stress en burn-out.

Hoe weet je of je te weinig maagzuur hebt?
Herken je deze symptomen:

– Heb je het gevoel dat je eten in je maag blijft zitten?
– Heb je een vol gevoel na slechts een paar happen?
– Heb je een onverklaarbaar gebrek aan eetlust, vooral geen trek in vlees?
– Heb je last van boeren?
– Heb je een opgeblazen gevoel meteen nadat je hebt gegeten?
– Heb je vaak last van winderigheid?
– Heb je vaak last van misselijkheid?
– Heb je regelmatig last van braken?
– Heb je vaak een brandend gevoel in je maag, of brandend maagzuur?
– Heb je zo’n last van brandend maagzuur dat je er wakker van wordt?
– Heb je een chronisch geïrriteerde keel?
– Heb je een chronisch zere keel?
– Heb je keelontsteking?
– Heb je last van schorheid ‘s ochtends?
– Heb je moeite met slikken?
– Heb je ontstoken tandvlees?
– Heb je vaak een zure smaak in je mond?
– Heb je een slechte adem?
– Heb je chronische candida infecties?
– Heb je chronische parasitaire infecties in je ingewanden?
– Heb je verwijde bloedvaten in je wangen en een rode of roodachtige neus (rosacea)?
– Heb je anale jeuk?
– Heb je zwakke, broze nagels?
– Heb je dunner wordend haar?

Of is een van de volgende diagnoses gesteld:

– brandend maagzuur?
– tekort aan eiwit, calcium, magnesium en/of ijzer?
– reumatoïde artritis?
– chronische auto-immuunziekten?
– abnormale ingewandsflora?
– chronische huiduitslag?
– osteoporose?
– zwakke bijnieren?
– chronische hepatitis?
– ziekten aan de galblaas?

Slechte opname van stoffen
Door het tekort aan maagzuur beginnen er systemen in het lichaam problemen te krijgen. Allereerst raakt de opname van de nodige voedingsstoffen verstoord. Een gebrek aan aminozuren in het bloed geeft een mindere beschikbaarheid van neurotransmitters en dit kan leiden tot mentale stoornissen, zoals depressie en angsten. En stress is juist de oorzaak van te weinig maagzuur waardoor je in een vicieuze cirkel belandt. Daarnaast is het van het grootste belang voldoende maagzuur te hebben omdat dit er ook voor zorgt dat veel vitaminen en mineralen goed kunnen worden opgenomen, met name foliumzuur, vitamine B12 en ijzer.

Veel ziekten zijn het gevolg van te weinig maagzuur
Door voldoende maagzuur fungeert je maag als een soort buffer voor gevaar. Te weinig maagzuur leidt tot disbalans in de darmflora. Maagzuur hoort de eerste barrière te zijn voor ziekmakende bacteriën die door het zuur gedood horen te worden. Dit is duidelijk zichtbaar bij de hond, die als vleeseter zeer veel maagzuur aanmaakt en met gemak bedorven vlees kan eten zonder daar ziek van te worden. De mens die steeds minder maagzuur aanmaakt naarmate zijn leven vordert, krijgt te maken met ziekmakende bacteriën die zijn maagdarmkanaal overwoekeren. Dit kan leiden tot allerlei ziekten van het maagdarmkanaal zelf. Men kan dan denken aan maagzweren, ziekte van Crohn, lekkende darm syndroom, Colitis Ulcerosa etc. Ook chronische infectieziekten, zoals Hepatitis, Lyme, Epstein-Barrvirus etc. worden in verband gebracht met te lage gehaltes aan maagzuur. Alle bacteriën die deze ziekten veroorzaken vormen ook een slijmlaag in de darmen, de zogenaamde biofilm.

Problemen in het lichaam
Door het tekort aan maagzuur beginnen er systemen in het lichaam problemen te krijgen. Allereerst raakt de opname van de nodige voedingsstoffen verstoord. Een gebrek aan aminozuren in het bloed geeft een mindere beschikbaarheid van neurotransmitters en dit kan leiden tot mentale stoornissen, zoals depressie en angsten. Daarnaast is het van het grootste belang voldoende maagzuur te hebben omdat dit er ook voor zorgt dat veel vitaminen en mineralen goed kunnen worden opgenomen, met name Foliumzuur, vitamine B12 en ijzer.

Problemen met het ademhalingsapparaat
Ook zijn veel klachten van het ademhalingsapparaat terug te voeren naar een te laag gehalte aan maagzuur. De maag en de longen hebben een soort van gemeenschappelijke ingang bij de keel. Bij een te laag gehalte aan maagzuur vormen zich vaak kolonies van ziekmakende bacteriën bij de ingang van de maag, die vooral als men slaapt vanwege de houding omhoog kunnen komen. Het kan dan zijn dat men deze bacteriën inademt en zo een infectie of irritatie aan de keel, slokdarm, bronchiën of longen oploopt. Dit komt dan niet van buitenaf, maar vanuit het lichaam zelf. Daarnaast is het zo dat als deze situatie slechts in het beginstadium is, men daar nog geen echte infecties van krijgt, maar ‘slechts’ irritatie aan de keel en luchtwegen. Dit kan resulteren in een overmatig ‘schrapen’ van de keel, kuch of kriebelhoestjes, een verergering van bestaande astma en een piepende ademhaling.

Geraadpleegde bronnen: voedingisgezondheid.nl, vitamunda.nl