Suiker

Suiker zit in heel veel producten. Als je niet oplet krijg je dus dagelijks veel suiker binnen.  Is suiker het ‘nieuwe roken’?

Dit zegt het Voedingscentrum erover: ‘Is suiker slecht voor je? –  Dat kun je niet zo stellen. Sommige mensen stellen dat er verband is tussen suiker en vermoeidheid of hyperactiviteit. Maar dit is niet wetenschappelijk aangetoond.’

Hier ben ik het niet mee eens en ik zal je uitleggen waarom.

Suiker is een zeer verslavende stof in onze moderne westerse voeding. Te veel suiker geeft een verdovend effect.
Het kan een beetje plezier en ontspanning geven aan iemand die onder hoogspanning staat.Het geeft een verkwikkend effect, alleen is dat voor erg korte duur!

Suiker zit pindakaas, soepen, frisdrank, kant-en-klaarproducten, yoghurt, brood, koek, snoep, tussendoortjes, enzovoort. Er zijn veel namen voor suiker: glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden, treacle, en stevia.

Wat gebeurt er in je lichaam als je suiker binnen krijgt:
De suikerspiegel in je bloed gaat omhoog, het lichaam gaat insuline (vetopslaghormoon) maken om de suiker naar de cellen te vervoeren. Hoe meer insuline in actie moet komen des te meer vetopslag je krijgt. Van suiker word je dus dik!

Om suiker af te kunnen breken verbruikt je lichaam vezels, vitaminen en mineralen. Oftewel, suiker verbruikt de reserves van gezonde voedingsstoffen. Daarnaast zorgt suiker ervoor dat je maag- en darmstelsel verzuurd raakt. Je immuunsysteem wordt onderdrukt en je weerstand verslechtert.

  • Suiker is verslavend. Suiker schijnt net zo verslavend te zijn als alcohol, sigaretten of zelfs cocaïne. Het schijnt dat suiker het beloningssysteem in de hersenen activeert, precies zoals sigaretten of drugs dat ook doen. Dit is naar voren gekomen in deze studie met ratten. Je brein wordt afhankelijk van het stofje dopamine dat vrij komt wanneer je suiker eet. Dopamine zorgt voor een fijn en gelukkig gevoel. Maar zodra het wegzakt, krijg je een dipje en wil je meer. Hetzelfde gebeurt bij drugs, maar dan in een extremere mate.
  • Het is slecht voor je tanden. Het kan gaatjes veroorzaken.
  • Suiker kan leiden tot disbalans in je darmflora en zo leiden tot overgroei van candida; een gist in je darmflora. Dit zorgt voor ondermijning van je immuunsysteem.
  • Veel suikergebruik verhoogt het risico op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten.
  • Door overmaat van suiker worden endorfines (neurotransmitters in je hersenen) over gestimuleerd, waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.
  • Suiker betekent een extra belasting voor je bijnieren. Dit betekent een verhoogd risico op uitgeputte bijnieren.
  • Een teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren, waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct. De grootste doodsoorzaak onder vrouwen zijn hart- en vaatziekten.
  • Teveel zoetigheid ontregelt je honger- en verzadigingsgevoel, waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en juist extra trek krijgt in suiker (waaronder alcohol).
  • Je immuunsysteem wordt ontregeld, waardoor allerlei grote en kleine ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.
  • Een overmaat van suiker is de oorzaak van diabetes 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment.

Suiker weglaten uit je voeding.
Wanneer je bovenstaande informatie tot je laat doordringen, besef je hoogstwaarschijnlijk dat het voor je totale gezondheid enorm goed zou zijn om het eten van geraffineerde suiker weg te laten of op zijn minst flink te verminderen in je dagelijks voedingspatroon. Het immuunsysteem zal er zeker van opknappen, je maakt beduidend minder kans op diabetes mellitus, je darmen zullen beter werken, je brein gaat weer beter functioneren, je spieren, gewrichten en botten zullen minder onderhevig zijn aan ontstekingen en breuken enzovoort. Het is dus zeker de moeite waard om dit te overwegen. Wanneer je een maand geen suiker zou eten zul je de eerste twee weken last hebben van een hevige onrust en verlangen naar zoete lekkernijen en al helemaal op momenten dat er iets niet gaat zoals je wilt. Maar als je even doorzet verdwijnt dit verlangen en kost het je geen moeite meer om eraf te blijven. Ook zul je merken dat je het geraffineerde zoet niet eens meer lekker vindt!

Verander je voeding, eet meer gezonde vetten. Deze geven een constantere energie in tegenstelling tot de korte piek die suiker je geeft. Als je suiker eet, blijft je lichaam vragen om energiebronnen, je houdt een onverzadigbaar gevoel en trek in ‘iets lekkers’. Als je de basis van je voeding aanpast heb je langer een verzadigd gevoel en niet steeds ‘trek in iets’.

 

(Geraadpleegde bronnen: gezondepassie, energiekevrouwenacademie, voedingisgezondheid)