Stress en burn-out

Ben je haast constant moe, slaap je slecht, pieker je veel of voel je je overspannen?
Of voel je je constant zenuwachtig, voel je je paniekerig, en heb je het gevoel alsof je ‘aan de zijlijn staat’ dat je er niet echt bij bent?

Dit zijn veel gehoorde klachten in mijn praktijk. Je hebt waarschijnlijk teveel hooi op je vork genomen en je lichaam geeft aan dat het genoeg is geweest. Hoe herstel je nu het best en het snelst van deze klachten?

Wat is een burn-out?

Met een burn-out ben je totaal uitgeput, je kan niet meer. Je bent vreselijk moe en dat begint al bij het wakker worden (als je tenminste kon slapen). Je ziet tegen alles op, zelfs tegen leuke dingen –  en ken je jezelf  haast niet meer terug, alles is je teveel. Het is het eindstation van een periode van teveel spanning en inspanning.

Hoe komt het en hoe kom je eruit?

De mensen die bij mij in de praktijk komen zijn vaak mensen die altijd voor anderen zorgen en zichzelf wegcijferen. Die tegemoet komen aan de wensen van anderen, veel naar zichzelf toe trekken en voor wie nee zeggen lastig is. Ook speelt er vaak bewijsdrang of ambitie mee. Combineer dat met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme en je hebt de risico’s voor een burn-out te pakken. Je doorzettingsvermogen houdt je op de been, totdat het niet meer vol te houden en is en je lichaam aan de noodrem trekt, want dat is wat er gebeurt met een burn-out.

In dit filmpje vertel ik mijn verhaal op een seminar met de titel ‘Doorbraak’:

Teveel stress
Teveel stress (zorgen, spanningen) leidt tot chronische vermoeidheid, bijvoorbeeld als je na een goede nacht moe opstaat, je bent sneller geïrriteerd, je voelt je opgejaagd of je kunt moeilijk rust vinden. Hier kom je zelf moeilijk uit of je blijft terugvallen. Wat je nodig hebt is weten hoe het werkt voor jou, waarom ga je over je grenzen heen? Zelf heb ik dit ook meegemaakt en sta je daarom graag bij om met meer gemak, plezier en vaardigheden je leven te leiden.

Is stress schadelijk?
Als je langere tijd blootstaat aan stress of je hebt geen hersteltijd na ingrijpende gebeurtenissen. Als spanningen zich op blijven stapelen. Je hebt dan continu teveel cortisol en adrenalin in je lichaam. Ook raakt je afweersysteem dan verzwakt.
Een trage of snelle schildklier heeft vaak ook te maken met stress (dit wordt door artsen niet altijd (h)erkend).

Veel voorkomende klachten bij stress zijn:
– vaak hoofdpijn,
– stijve nek,
– pijnlijke schouders,
– vaker ziek,
– veel dorst (vooral bij het wakker worden),
– slechte stoelgang of diarree,
– hartkloppingen,
– gejaagd gevoel,
– snel geïrriteerd,- cynisch, negatief,
– weinig enthousiasme,
– minder interesse voor mensen om je heen,
– neiging om meer te gaan roken,
– neiging om meer alcohol te gebruiken,
– minder zin om te sporten,
– je weet dat het niet lekker gaat maar je ploetert voort.

Bestel mijn boek hier

Enkele tips

-Zorg voor ontspanning,
– Vul magnesium aan.
– Verander je eetpatroon, klik voor meer info.
– Lees mijn boek ‘Stress en burn-out’ over de oorzaken en oplossingen om weer ontspannen en gelukkig te worden.
– Praat met iemand die dichtbij je staat.
Door voldoende rust te nemen en gezond te leven vergroot je je draagkracht. Niets doen leidt uiteindelijk tot totale uitputting oftewel een burn-out, je stort in en er vindt geen herstel meer plaats.

Wat kan ik voor je doen?

Behandeling Psychotherapie (code 24500)*: Psychotherapie is een therapievorm voor volwassenen en kinderen die maken hebben met psychische of psychosomatische aandoeningen, problemen en stoornissen, zoals angsten, depressies en verslavingsproblemen. Ook bij stress of een burn-out kan psychotherapie zijn vruchten afwerpen. Het doel van de therapie is om de psychische problemen en klachten (sterk) te verminderen of verdraaglijker te maken.

Hypnotherapie (code 24501): Hypnotherapie is een behandelmethode bij klachten van psychische en psychosomatische aard. Het gebruik van trance (oftewel hypnose) vormt de spil van deze therapie. Daarnaast maakt de hypnotherapeut gebruik van andere evidence based therapievormen. Dat wil zeggen dat de werking daarvan is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek.  
Regressietherapie: hiermee sporen we de oorzaak op van waarom jij over je grenzen bent gegaan.
Overige natuurgeneeskunde (code 24005): Een verzamelnaam voor natuurgeneeskunde die niet voldoet aan de criteria van de overige genoemde behandelvormen. Veel natuurgeneeskundige behandelvormen zijn benoemd door Vektis en hebben hun eigen prestatie code die gebruikt kan worden op nota’s van CAT-therapeuten. 

Lichaamsgerichte psychotherapie (code 24513): Lichaamsgerichte psychotherapie is een overkoepelend begrip voor verschillende behandelingsvormen die als uitgangspunt hebben dat het menselijk lichaam, gedachten, emoties en gevoelens samenhangen en dat er door deze samenhang wegen bestaan om het welbevinden van de mens te verbeteren. 
Dit kan bijvoorbeeld zijn Reiki:  het ontvangen van ontspannende positieve energie.

Mindfulnesstraining: je leert ontspannen, je hoofd leegmaken en je komt dicht bij jezelf. Het resultaat op lange termijn is dat je dichter bij jezelf blijft.
Keuzes maken doe je voortaan op basis van wat jij wilt, want je bent minder gevoelig voor ‘wat anderen vinden’. Je hebt het niet meer nodig dat iedereen je aardig vindt en weet de balans in je leven te bewaren. Kijk op de planningspagina wanneer deze training weer wordt gegeven.

Meer weten? Neem contact met mij op als je van je klachten af wilt. Iedereen die ik spreek, voelt enorme opluchting al na het eerste gesprek. Kennismaken is gratis het eerste halfuur. Je kan hier de gratis online burn-out test invullen.

*) Door deze code is het voor je zorgverzekeraar makkelijker te herkennen of de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt.

Lees hieronder hoe anderen hulp bij hun klachten hebben ervaren: