Stress en burn-out

Ben je constant moe, slaap je slecht, pieker je veel of voel je je overspannen?
Of voel je je zenuwachtig, schrikachtig, angstig of somber? 

Dit zijn veel gehoorde klachten in mijn praktijk. Je hebt waarschijnlijk teveel hooi op je vork genomen en je lichaam geeft aan dat het genoeg is geweest. Hoe herstel je nu het best en het snelst van deze klachten?

Wat is een burn-out?

Met een burn-out ben je totaal uitgeput, je kan niet meer. Je bent vreselijk moe en dat begint al bij het wakker worden. Je ziet tegen alles op, zelfs tegen leuke dingen –  en ken je jezelf  haast niet meer terug, alles is je teveel. Het is het eindstation van een periode van teveel spanning en inspanning. Met een burn-out ben je vooral somber en uitgeput. Je ziet niet goed meer hoe je eruit kan komen.

Hoe komt het en hoe kom je eruit?

Mensen die bij mij in de praktijk komen zijn vaak degenen die altijd voor anderen zorgen en zichzelf wegcijferen. Die tegemoet komen aan de wensen van anderen, veel naar zichzelf toe trekken en voor wie nee zeggen lastig is. Ook speelt er vaak bewijsdrang of ambitie mee. Dit gaat samen met een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme en je hebt de risico’s voor een burn-out te pakken. Je doorzettingsvermogen houdt je op de been, totdat het niet meer vol te houden is en je lichaam aan de noodrem trekt, want dat is wat er gebeurt met een burn-out.

In dit filmpje vertel ik mijn verhaal op een seminar met de titel ‘Doorbraak’:

https://www.youtube.com/watch?v=0ZnJiFdJfm0

Teveel stress
Teveel stress (zorgen, spanningen) leidt tot chronische vermoeidheid, bijvoorbeeld als je na een goede nacht moe opstaat, je bent sneller geïrriteerd, je voelt je opgejaagd of je kunt moeilijk rust vinden. Hier kom je zelf moeilijk uit of je blijft terugvallen. Wat je nodig hebt is weten hoe het werkt voor jou, waarom ga je over je grenzen heen? Zelf heb ik dit ook meegemaakt en sta je daarom graag bij om met meer gemak, plezier en vaardigheden je leven te leiden.

Is stress schadelijk?
Stress is niet altijd schadelijk, het helpt je om beter te presteren denk hierbij aan een examen of een presentatie. Als je langere tijd blootstaat aan stress of je hebt onvoldoende herstel na een ingrijpende gebeurtenis dan raak je je spanning niet kwijt. Als spanningen zich op blijven stapelen heb je teveel cortisol en adrenaline in je lichaam. Ook raakt je afweersysteem dan verzwakt en je kunt bijvoorbeeld vaak verkouden zijn. Een trage of snelle schildklier heeft vaak ook te maken met stress (dit wordt door artsen niet altijd (h)erkend).
Het is dus belangrijk om tegenover spanning ontspanning te zetten.  En om de factoren die stress geven te elimineren.

 

In mijn boek ‘Stress en burn-out’ leg ik uit hoe dit werkt in ons lichaam, en geef ik veel informatie over hoe je stress beter kunt hanteren, alsmede hoe je uit je burn-out kunt komen.

 

Veel voorkomende klachten bij stress zijn:

– vaak hoofdpijn,
– stijve nek,
– pijnlijke schouders,– vaker ziek,
– veel dorst (vooral bij het wakker worden),
– slechte stoelgang of diarree,
– hartkloppingen,
– gejaagd gevoel,
– snel geïrriteerd,- cynisch, negatief,
– weinig enthousiasme,
– minder interesse voor mensen om je heen,
– neiging om meer te gaan roken,
– neiging om meer alcohol te gebruiken,
– minder zin om te sporten,- je weet dat het niet lekker gaat maar je ploetert voort.

Enkele tips

-Zorg voor ontspanning,
– Vul magnesium aan.
– Verander je eetpatroon, klik voor meer info.
– Lees mijn boek ‘Stress en burn-out‘ over de oorzaken en oplossingen om weer ontspannen en gelukkig te worden. – Praat over je gevoel met iemand die dichtbij je staat.
Door voldoende rust te nemen en gezond te leven vergroot je je draagkracht. Niets doen leidt uiteindelijk tot totale uitputting oftewel een burn-out, je stort in. Met goede hulp kun je herstellen en herhaling voorkomen. 

Wat kun je verwachten?

Vaak werk ik met een combinatie van therapiemogelijkheden. We gaan op zoek naar wat jou uit balans heeft gehaald. Je leert weer te ontspannen. En hoe je met je valkuilen omgaat. Ik ga voor grondig herstel, het vinden van de oorzaak is dus belangrijk. Zodat je niet een tweede of een derde burn-out krijgt.

Meer weten? Neem contact met mij op als je van je klachten af wilt. Iedereen die ik spreek, voelt enorme opluchting al na het eerste gesprek. Kennismaken is gratis het eerste halfuur. Je kan hier de gratis online burn-out test invullen.

 

Klanten aan het woord:

Contactformulier

Contactformulier

Bezig met versturen