Stress en burn-out

Sta je moe op – Zie je zelfs tegen leuke dingen op – Lijkt het of je jezelf kwijt aan het raken bent?

Dan heb je teveel hooi op je vork genomen. Vaak zie ik dat bij mensen die altijd voor anderen zorgen en zichzelf wegcijferen. Die tegemoet komen aan de wensen van anderen, veel naar zichzelf toe trekken en voor wie nee zeggen lastig is.

Als ik je zou vragen: ‘heb je stress?’ zul je waarschijnlijk de neiging hebben om nee te antwoorden. Maak je je zorgen om je baan, je gezin, je ouders? Dat geeft namelijk ook stress.

Ons lichaam zit heel ingenieus in elkaar en is sterk gericht op overleven. Dat betekent dat er bij dreigend gevaar allerlei dingen gebeuren waardoor we harder kunnen lopen, alerter reageren, heel snel een belangrijke beslissing kunnen maken en onze spieren krijgen meer kracht. In de oertijd kon het zijn dat je tegenover een sabeltandtijger stond. Helaas staan we in onze maatschappij bijna dagelijks bloot aan situaties waardoor ons lichaam continu deze staat van paraatheid heeft. En daar is het niet voor gebouwd. We putten onszelf uit. Als je toch zo doorgaat raak je opgebrand oftewel burn-out.

Teveel stress
Teveel stress (zorgen, spanningen) leidt tot chronische vermoeidheid, bijvoorbeeld als je na een goede nacht moe opstaat, je bent sneller geïrriteerd, je voelt je opgejaagd of je kunt moeilijk rust vinden. Hier kom je zelf moeilijk uit of je blijft terugvallen. Wat je nodig hebt is weten hoe het werkt voor jou, waarom ga je over je grenzen heen? Zelf heb ik dit meegemaakt en sta daarom jou graag bij om met meer gemak, plezier en vaardigheden je leven te leiden.

Is stress schadelijk?
Als je langere tijd blootstaat aan stress of je hebt geen hersteltijd na ingrijpende gebeurtenissen. Als ellende zich op lijkt te stapelen bijvoorbeeld. Je afweersysteem raakt dan verzwakt en je krijgt klachten.
Een trage of snelle schildklier heeft vaak ook te maken met stress (dit wordt door artsen niet altijd (h)erkend).

Veel voorkomende klachten bij stress zijn:
– vaak hoofdpijn,
– stijve nek,
– pijnlijke schouders,
– vaker ziek,
– veel dorst (vooral bij het wakker worden),
– slechte stoelgang of diarree,
– hartkloppingen,
– gejaagd gevoel,
– snel geïrriteerd,- cynisch, negatief,
– weinig enthousiasme,
– minder interesse voor mensen om je heen,
– neiging om meer te gaan roken,
– neiging om meer alcohol te gebruiken,
– minder zin om te sporten,
– je weet dat het niet lekker gaat maar je ploetert voort.

Als je jezelf in 2 of meer van de bovenstaande klachten herkent, neem dan actie. Blijf eerlijk naar jezelf en zoek hulp.

Bestel mijn boek nu.

Kun je zelf iets doen?

-Zorg voor ontspanning, is dat voor jou een avondje uit, of misschien een massage, een dagje sauna of een warm bad?
– Vul je magnesium aan.
– Verander je eetpatroon, klik voor meer info.
– Lees mijn boek ‘Stress en burn-out’ over de oorzaken en oplossingen om weer ontspannen en gelukkig te worden.
– Praat met iemand die dichtbij je staat.
Door voldoende rust te nemen en gezond te leven vergroot je je draagkracht. Niets doen leidt uiteindelijk tot totale uitputting oftewel een burn-out, je stort in en er vindt geen herstel meer plaats.

Wat kan ik voor je doen?
Coaching: tijdens de coachingsgesprekken leer je hoe het werkt voor jou, je gaat jezelf beter begrijpen, je leert nee zeggen en laat je je perfectionisme los.
Mindfulness: je leert ontspannen, je hoofd leegmaken en je komt dicht bij jezelf. Het resultaat op lange termijn is dat je dichter bij jezelf blijft.
Keuzes maken doe je voortaan op basis van wat jij wilt, want je bent minder gevoelig voor ‘wat anderen vinden’. Je hebt het niet meer nodig dat iedereen je aardig vindt en weet de balans in je leven te bewaren.

Meer weten? Neem contact met mij op als je van je klachten af wilt. Naar een coach gaan is misschien eng, iedereen die ik spreek voelt enorme opluchting na zo’n gesprek. Kennismaken is gratis het eerste halfuur. Je kan hier de gratis online burn-out test invullen.

Lees hieronder hoe anderen hulp bij hun klachten hebben ervaren: